Heb je dat ook wel eens? Dat je zó hebt genoten van een vuurwerkshow, maar dat je achteraf spijt hebt dat je niet een poging hebt gewaagd om er mooie foto’s van te maken? Vuurwerk fotograferen hoeft niet heel moeilijk te zijn, maar:

  • wellicht weet je niet precies hoe je moet beginnen
  • ben je er nog niet aan toe gekomen om dit uit te zoeken
  • of weerhoud een mislukte poging in het verleden je ervan dit nogmaals te proberen.

Heb je net als ik minder behoefte om zelf vuurwerk af te steken en hou je er liever naast een mooie herinnering ook nog mooie plaatjes aan over? Neem dan de volgende tips mee in de praktijk:

 

1. Vuurwerk fotograferen met de beste resultaten:

Vuurwerk fotograferen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als je denkt. Met een aantal handigheidjes, goede omstandigheden en een goede voorbereiding kom je al een heel eind. Om te beginnen een aantal benodigdheden die je helpen om een beter resultaat te krijgen:

  • Geluk met het weer
    Regen, mist en wind kunnen de reden zijn dat er geen perfect plaatje gemaakt kan worden. Helaas heb je dit niet in de hand, maar wanneer het weer niet mee werkt, hoeft dit je natuurlijk niet tegen te houden om te oefenen
  • Genoeg accu’s en geheugenopslag
    Accu’s trekken sneller leeg bij koude omstandigheden, lange sluitertijden en het gebruik van het LCD scherm van de camera. Zorg daarom dat je minstens een volle accu hebt en bij voorkeur reserve accu’s. Je krijgt niet iedere week de kans om vuurwerk te fotograferen, dus zorg ook voor genoeg geheugenopslag zodat je flink kunt oefenen
  • Statief
    Vuurwerk fotograferen gaat een stuk gemakkelijker met een statief. Heb je geen statief, probeer dan een plek zoeken om de camera neer te leggen, zoals een muurtje. Zorg dat je iets onder de lens kunt plaatsen om de camera te kantelen, zodat vuurpijlen niet uit het beeld vliegen. Heb je geen statief én geen steunpunt in de buurt, dan kun je het altijd uit de hand proberen. Het wordt wel lastiger om de omgeving scherp af te beelden, dus leg de nadruk op het vuurwerk zelf en werk met snellere sluitertijden i.c.m. een hogere ISO
  • Afstandsbediening
    Raak de camera niet aan tijdens de belichting om bewegingsonscherpte te voorkomen. De zelfontspanner werkt bij avond fotografie erg goed, maar bij vuurwerk fotograferen is het handig als je zelf de sluitertijd kunt stoppen op het juiste moment. Een afstandsbediening i.c.m. de BULB stand is daarom zeker aan te raden
  • Standaard objectief
    Een telelens zul je niet snel nodig hebben. Voor de meeste foto’s van vuurwerk is een 18-55mm (APS-C sensor) of 24-70mm (Full-Frame sensor) ideaal
  • Voorkom vervelende lensflare
    • Schone lens
      Zorg dat de lens vrij is van stof en vlekken, dit kan veel flare veroorzaken wanneer felle lichten in de lens schijnen
    • Zonnekap
      Gebruik om dezelfde reden ook een zonnekap. Dit is tevens extra bescherming voor je lens
    • Overweeg filters te verwijderen
      Beschermfilters kun je het beste laten zitten wanneer er om je heen veel vuurwerk wordt afgestoken. Bij een vuurwerkshow op afstand kun je deze beter verwijderen. Filters kunnen ook flare veroorzaken bij felle lichten. Een goed protectfilter heeft hier minder last van

 

2. Voorbereiding

Probeer vooraf al een locatie te bedenken voor een mooie compositie. Ga je naar een drukke plek, zorg dan dat je op tijd bent om je plekje te reserveren en houd er rekening mee dat je daar een statief kunt neerzetten zonder dat anderen er last van hebben en er constant tegenaan stoten.

Probeer bij sterke wind een plek te zoeken met de wind in je rug. De rook zal van je af waaien zodat je mooie heldere foto’s kunt blijven maken. Neem ook een regenhoes mee om je apparatuur af te dekken, just in case…

Houd rekening met lichten in de omgeving, zoals straatverlichting. Dit maakt de kans op flare groter.

Vuurwerk fotograferen is veiliger wanneer je niet de hele tijd door de zoeker hoeft te kijken zodat je de omgeving in de gaten kunt houden. Zorg er daarom voor dat je bekend bent met het gebruik van de Live-View op het LCD scherm.

 

3. Stabiliseer de camera

Voor het beste resultaat bij lange sluitertijden moet je ervoor zorgen dat de camera niet beweegt tijdens de belichting. Een statief heeft natuurlijk altijd de voorkeur en geeft je alle flexibiliteit bij het maken van een compositie. Zorg ervoor dat het statief stabiel staat en draai alle sluitingen goed aan, zodat je nergens last hebt van speling. Probeer een harde ondergrond te gebruiken om trilling via de grond te voorkomen.

 

4. Scherpstellen

Camera’s hebben moeite met scherpstellen in het donker. Dit kun je het beste doen via Live-View op het LCD scherm, omdat dit nauwkeuriger is dan via de zoeker. Kies voordat je overschakelt naar Live-View tijdelijk het grootste diafragma. Hierdoor kan de camera nauwkeuriger scherpstellen omdat er meer licht door de lens naar binnen valt:

  • Autofocus via Live-View
    In Live-View kun je op het LCD scherm inzoomen en een punt selecteren met veel licht, zoals verlichte gebouwen of een lantarenpaal. Als het goed is heb je geprobeerd om geen lantarenpaal in de compositie te betrekken, maar voor het scherpstellen kun je de camera tijdelijk ergens anders op richten.
    Nu je via het LCD scherm hebt ingezoomd op een duidelijke lichtbron kun je proberen hierop scherp te stellen. Lukt het niet, probeer dan het beeld verder in- of uit te zoomen, je zal zien dat het in de meeste gevallen beter lukt. Schakel na het scherpstellen direct de autofocus uit, zodat je dit punt kunt blijven gebruiken.
  • Handmatig scherpstellen
    Laat de autofocus je toch in de steek? Probeer dan zelf scherp te stellen op een lichtpuntje. Ook handmatig scherpstellen is een stuk gemakkelijker via het LCD scherm, omdat je het beeld kunt inzoomen. Draai de scherpstelring van de lens heen en weer en probeer in te schatten wat de juiste stand is.
  • Scherpstellen op oneindig (infinity)
    Blijft het scherpstellen lastig, dan kun je de scherpstelring op oneindig draaien (aanduiding op lens: infinity). Dit is bij de meeste objectieven niet het uiteinde, maar een klein stukje terug. Wanneer je met een groothoek fotografeert en een diafragma gebruikt rond de f/8, dan hoef je niet al te nauwkeurig scherp te stellen.

 

5. De juiste belichting bepalen

Fotografeer in de M-stand, zodat je zelf de touwtjes in handen kunt houden… wat de belichting betreft. Afhankelijk van het soort en de hoeveelheid vuurwerk kun je experimenteren met de instellingen voor belichting. Let daarbij op het volgende:

  • Diafragma
    Vuurwerk fotograferen in het donker betekend niet dat je het grootste diafragma moet gebruiken. Je kunt gerust een diafragma kiezen tussen de f/5.6 en f/8. Dit zorgt voor een grotere scherptediepte zodat de omgeving scherper zal worden afgebeeld. Ook de kwaliteit van je objectief zal optimaal zijn in deze range.
  • Sluitertijd
    De ideale sluitertijd is afhankelijk van hoeveel vuurwerk er wordt afgestoken. Bij een korte sluitertijd zul je weinig slierten zien. Bij een te lange sluitertijd zal er teveel vuurwerk worden vastgelegd. Dit kan erg druk overkomen en maakt de kans op overbelichting groter. Probeer te experimenteren met sluitertijden tussen de 2 en 10 seconden. Wanneer er weinig vuurwerk wordt afgestoken, heb je met een langere sluitertijd wel het voordeel dat je de omgeving ook goed kunt belichten.
  • ISO
    Probeer de ISO altijd zo laag mogelijk te houden. Verhogen zal niet snel nodig zijn en vergroot de kans op overbelichting van het vuurwerk. Je kunt eventueel de ISO verhogen wanneer je uit de hand moet fotograferen en de sluitertijd wilt beperken.

 

6. Maak geen gebruik van een flitser

Vuurwerk fotograferen met een flits heeft totaal geen zin en haalt de sfeer uit een foto. De enige reden die ik kan bedenken is om personen in te flitsen. Stel in dat geval de camera in om pas aan het einde van de sluitertijd te flitsen (2e gordijn of REAR curtain).

 

7. Schakel ruisreductie bij lange sluitertijden uit

Veel camera’s hebben een optie om extra ruisreductie toe te passen bij lange sluitertijden. Dit is een ander soort ruisreductie dan bij hoge ISO’s. Ruisreductie bij lange sluitertijden is een functie waarbij de camera na de belichting nog een foto maakt waarbij de sluiter gesloten blijft. De ruis die ontstaat in de 2e foto kan dan onderdrukt worden. Het resultaat zal minimaal zijn, maar de sluitertijd wordt verdubbeld… iets waar je niet vrolijk van wordt bij het fotograferen van vuurwerk.

 

8. Timing met de BULB stand

Timing is vrij lastig wanneer je een vaste sluitertijd gebruikt. Ideaal is het om de belichting te stoppen vlak na een spectaculaire knal. In deze situatie kun je eindelijk eens die BULB stand gebruiken. Hiermee kun je zelf de sluitertijd bepalen door de ontspanknop vast te houden. De sluitertijd eindigt op het moment dat je de ontspanknop loslaat. Met een afstandsbediening hoef je de camera zelf niet aan te raken. Op de meeste camera’s kun je de BULB stand selecteren door een sluitertijd te kiezen langer dan 30 seconden.

 

9. Fotografeer in RAW

Waarschijnlijk blijf ik de voordelen van fotograferen in RAW in elk blog herhalen, dus ik hou het kort, met slechts een voorbeeld. Hieronder kun je een foto zien die op het eerste gezicht teveel overbelicht was. Toch heb ik er in de nabewerking nog iets van kunnen maken:

 

Nikon D600 + Nikon 14-24mm, f/5.6, 2,5s, ISO100 (onbewerkt RAW bestand in Lightroom) De sluitertijd van 2,5 seconde was in deze situatie te lang voor de enorme hoeveelheid vuurwerk dat tijdens de show in Sydney werd afgestoken met als resultaat teveel overbelichting

Nikon D600 + Nikon 14-24mm, f/5.6, 2,5s, ISO100 (onbewerkt RAW bestand in Lightroom)
De sluitertijd van 2,5 seconde was in deze situatie te lang voor de enorme hoeveelheid vuurwerk dat tijdens de show in Sydney werd afgestoken met als resultaat teveel overbelichting

 

Nikon D600 + Nikon 14-24mm, f/5.6, 2,5s, ISO100 Na wat aanpassingen blijft de foto druk, maar veel overbelichting was terug te halen in Lightroom De enorme vertekening door het kantelen van de lens heb ik in Photoshop redelijk kunnen corrigeren

Nikon D600 + Nikon 14-24mm, f/5.6, 2,5s, ISO100
Na wat aanpassingen blijft de foto druk, maar veel overbelichting was terug te halen in Lightroom
De enorme vertekening door het kantelen van de lens heb ik in Photoshop redelijk kunnen corrigeren

 

10. Let op je veiligheid en vergeet niet te genieten!

Last but not least een tip waar ik zelf de meeste moeite mee heb: niet teveel opgaan in fotograferen:)

Zeker met rondvliegend vuurwerk om je heen kan het geen kwaad om je omgeving goed in de gaten te houden zodat je zelf geen onderdeel wordt van het vuurwerk. Je wilt natuurlijk heelhuids kunnen pronken met je resultaten!

Ik hoop dat je meer duidelijkheid hebt gekregen en hoor daarom graag je reactie. Aarzel niet om jouw praktijk ervaring hier te delen… Succes!

Share This

Share this on Facebook

Share this post with your friends!